Zeilwedstrijden in Nederland

Wereldwijd zijn er honderden zeilwedstrijden die worden georganiseerd. Alleen al in Nederland zijn er heel veel verschillende wedstrijden. Deze zijn ook allemaal gericht op een eigen type boot met eigen afstand. Het ontstaan van de wedstrijden stamt eigenlijk af van de competitiviteit van vroeger. Toen de zeilboten nog werden gebruikt om te handelen, kwam er een strijd wie er sneller was en het eerst de haven kon bereiken.

Voorbereiding

Als je aan een zeilwedstrijd gaat meedoen is de voorbereiding uiteraard erg belangrijk. Iedereen moet zijn taak weten en wat er van hem verwacht wordt. Anders wordt het maar een rommeltje op het schip. Ook is het belangrijk dat de sfeer op de boot goed is. Onder de druk van de wedstrijd kunnen frustraties vrijkomen. Door naar elkaar te schreeuwen zal het niet sneller gaan. En het moet natuurlijk leuk blijven! Naast de bemanning, moet ook de boot er helemaal klaar voor zijn. Zorg dat alle materialen aan boord zijn en werken. Maak meerdere testritjes om er zo achter te komen of er nog iets aangepast moet worden. Dit is niet alleen belangrijk voor het functioneren van je boot, maar als de uitrusting niet compleet is kan je zelfs gediskwalificeerd worden. Verder is er weinig waar je op kunt voorbereiden. Je kunt niet voorspellen hoe het varen gaat, omdat de wind onvoorspelbaar is. Je zult dus op het moment zelf moeten inspelen wat de beste techniek is.

De wedstrijd

Zoals eerder vermeld heeft elke wedstrijd zijn eigen routes. Je krijgt voor het begin een kaart waarop staat aangegeven hoe je moet varen. Door deze route goed in je hoofd te hebben weet je wat de snelste en kortste route is. De route wordt ook nog eens aangegeven door boeien of andere objecten in het water, welke ook op de kaart staan vermeld. Bij de start zul je altijd tegen de wind in beginnen. Om aan te geven wanneer iedereen mag beginnen worden er 4 seinen gegeven. Vijf minuten voor de start, 4 minuten voor de start, 1 minuut voor de start en de start zelf. Dit wordt aangegeven met vlaggen. Dan nog een tip voor tijdens de wedstrijd: kijk alleen naar jezelf. Andere boten kunnen je alleen maar afleiden en zullen een andere tactiek hebben. Hou je aan je eigen plan en let niet teveel op de andere boten.

Regels

Om alles eerlijk te houden zijn er uiteraard regels. Voor binnenvaartstwedstrijden worden vaak de regels van de KNWV (Koninklijke Nederlandse Watersport Verbond) gebruikt. En voor kustwedstrijden de regels van de NFB (Nederlandse Federatie van Brandingwatersport- verenigingen). Er zijn enkele standaard regels die vrijwel altijd gehandhaafd worden.

Een aanvaring

Zodra er een aanvaring plaatsvindt kan er protest ingediend worden. Als de twee boten die bij de aanvaring plaatsvonden dit beide niet doen, is het ook mogelijk voor een derde boot om dit protest in te dienen. Dit doe je door de protestvlag op te zetten. Heb je een protest tegen je gekregen? Dan kun je deze kwijtschelden door een strafregel uit te voeren. Vaak betekent dit dat je een extra rondje om een boei moet maken.

Noodhulp

Zodra een boot in nood is, ben je verplicht om zover mogelijk hulp te verlenen. Dit betekent niet dat je je tijd kwijt bent. Alle verloren tijd die besteed wordt aan het helpen, wordt namelijk vergoed. Een andere regel is dan ook dat het verplicht is om reddingsspullen aan boord te hebben. Of deze ook gebruikt worden is een eigen risico. Die verantwoordelijkheid ligt bij jezelf.

Eerlijkheid duurt het langst

Ergens spreekt dit voor zich, maar het is een regel om eerlijk te zeilen. Wees sportief en zorg niet dat je andere in de weg zit. Zodra je dit wel doet kunnen er strafpunten worden uitgedeeld.

Voorrangsregels

Iedereen die zeilt weet wat de voorrangsregels zijn. Hier moet je je ook aan houden. Zo houd je het niet alleen leuk voor de andere, maar ook een stuk veiliger.



0
Web Design BangladeshWeb Design BangladeshMymensingh